Rolul stațiilor de interschimb
Performanța unei rute de transport de mare capacitate este influențată în mare măsură de capacitatea de conectare cu rutele de capacitate mai mică sau mai mare din proximitatea traseului său. Această capacitate este susținută de prezența stațiilor de interschimb în punctele de conexiune cu aceste rute. Stațiile de interschimb oferă călătorilor posibilitatea schimbării facile a vehicului cu care călătoresc în transportul public, fie că este vorba de același mod de transport sau de moduri diferite, în acest caz reprezentând o stație intermodală. Rolul acestor stații este de a optimiza transferul, reducând timpul petrecut în transfer și crescând astfel și gradul de confort al călătoriei per total. Stațiile pot fi simple, legând două rute, sau complexe, legând maimulte rute și mai multe moduri de transport. Stațiile de transport public pot juca un rol important în definirea identității unui oraș, a unui cartier sau a unei zone urbane.
Stațiile de interschimb în mod special oferă un plus acestui avantaj prin spațiul mai mare care poate fi amenajat sau prin centralitatea de care se bucură în cadrul unor piețe, square-uri, artere etc. Amenajări simple pot crea un spațiu personalizat, un punct de reper urbanistic, dând valoare estetică zonei. Dintr-un simplu de spațiu de așteptare, acestea pot deveni un spațiu de recreere.
Spațiile comerciale în stațiile de transport public valorifică potențialul mare de cumpărare al călătorilor în tranzit, facilitat de timpul de așteptare petrecut de aceștia în stații. Stațiile mai mici, de transfer dintr-un vehicul în altul, beneficiază de spațiu limitat, dar chiar și acesta poate fi valorificat prin instalarea de tonomate, mici chioșcuri sau panouri pentru shopping on-line.
În schimb, stațiile mari de interschimb, cu coridoare largi între peroane, ajung să fie transformate în adevărate centre comerciale, care cuprind magazine diverse, supermarketuri, patiserii, restaurante, bănci, frizerii, farmacii etc. Ele beneficiază de rolul de centralitate urbană pentru a atrage și clienți care nu sunt călători.