Tirgu Mures - Mobilitate 21
Sisteme de transport public de mare capacitate
  • Homepage
  • Scopul și obiectivele studiului
  • Cuprins
  • Tehnologii și sisteme de transport public
  • Magistrale
  • Autori
  • Contact
Relația dintre planificarea urbană și mobilitatea durabilă

Relația dintre planificarea urbană și mobilitatea durabilă

Un rol deosebit de important revine planificării urbane și corelării traficului cu celelalte funcțiuni ale orașului. Astfel, planurile urbanistice urmăresc includerea rezolvării problemelor de trafic alături de celelalte obiective privind dezvoltarea localității, asigurând astfel o bună funcționare a întregului organism urban. Acest lucru poate fi realizat prin prevederea unor zone echilibrate ca mărimi, densități, funcțiuni, omogenitate, amplasate uniform pe suprafața orașului, evitarea concentrărilor excesive de trafic, scurtarea distanțelor de parcurs, studierea fenomenului de deplasare pendulară dinspre oraș spre exterior și
invers (navetismul) și a cauzelor care îl generează și prevederea unor zone de trafic suplimentare, concentrate în punctele importante de intrare-ieșire din oraș.

Prin intermediul planurilor urbanistice se stabilesc și posibilitățile de restaurare a rețelelor stradale existente, astfel încât să se respecte o serie de principii fundamentale: asigurarea cu minim de energie a circulației între toate cartierele și zonele de muncă; asigurarea unei structuri a rețelei stradale în sistem organic: artere magistrale orășenesti, cu ramificații de artere în
cartiere, iar acestea din urmă cu ramificații de acces la obiective; adoptarea unor soluții eficiente atât din punct de vedere tehnic cât și economic prin folosirea la maximum posibil a traseelor străzilor existente.

Există o largă varietate de instrumente politice integrate, dintre care enumerăm:
–  Dezvoltare orientată către transportul public;
–  Dezvoltarea unor structuri de transport pe distanţe scurte;
–  Dezvoltare orientată către restrângerea utilizării automobilului.

Dezvoltarea orientată către transportul public include câteva mecanisme pentru a intensifica densitatea locuințelor și a altor activități aflate în apropierea căii ferate urbane, a metroului și a stațiilor de tramvai. Acest lucru poate fi realizat atât în interiorul orașelor cât și în aria metropolitană, pentru a cuprinde fluxurile de navetiști. Cele mai comune măsuri sunt: îmbunătătirea accesibilității transportului public în așezările existente, concentrarea creșterii urbane și a dezvoltării sub-centrelor în jurul nodurilor și coridoarelor de transport public, renovarea stațiilor de cale ferată și a zonelor din vecinătate
(stațiile reprezintă noi centre de mobilitate și porți către oraș), dezvoltarea unor structuri de transport pe distanțe scurte, în care o amplă gamă de activități este accesibilă pe distanțe parcurse pe jos sau cu bicicleta, coerența între politica de parcare și infrastructura de transport public etc. Politica europeană de dezvoltare urbană abordează componentele sociale, economice și materiale în mod integrat. Cu cea mai mare parte a populației concentrată în orașe (75%), Uniunea Europeană investește miliarde de euro în proiecte de dezvoltare urbană durabilă, în încercarea de a atinge țintele Europa 2020.

În anul 2007 a fost adoptată Carta de la Leipzig pentru Oraşe Europene Durabile. Document elaborat la nivelul UE, Carta cuprinde principii și strategii comune privind politica de dezvoltare urbană în care transportul este văzut cu rol important în realizarea orașelor ca puncte de progres social, creștere și inovare pe termen lung. O contribuție esențială la calitatea vieții și a mediului poate fi făcută printr-un transport urban accesibil și ieftin, se afirmă în acest document. Transportul urban trebuie reconciliat cu diversele cerinţe legate de locuire, zone de lucru, protecţia mediului şi spaţii publice. O atenție deosebită ar trebui să fie alocată administrării traficului și creării unor legături între diversele moduri de transport, incluzând aici și ciclismul și mersul pe jos.

În realizarea unei relaționări eficiente între dezvoltarea durabilă a orașelor și realizarea unei oferte optime de mobilitate, un rol important revine Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Așa cum este descris în Comunicarea
Comisiei Europene “Împreună pentru o mobilitate urbană competitivă care utilizează eficient resursele”, PMUD este planul strategic conceput pentru a satisface nevoia de mobilitate a oamenilor și companiilor în orașe și în împrejurimile acestora, pentru a avea o mai bună calitate a vieții. Ținta principală a unui PMUD este îmbunătățirea accesibilității zonelor urbane și
furnizarea de servicii de mobilitate și transport durabile către, prin și în zona urbană respectivă.

Planul de mobilitate urbană durabilă prezintă sau este legat de o strategie pe termen lung pentru dezvoltarea viitoare a zonei urbane respective și, în acest context, pentru dezvoltarea viitoare a infrastructurii și serviciilor de mobilitate și transport, prin promovarea unei dezvoltări echilibrate și o mai bună integrare a diferitelor moduri de mobilitate urbană.

Politici europene pentru promovarea mobilității durabile Principii de organizare a transportului public

Related Posts

Principii de organizare a transportului public

Transport public/

Principii de organizare a transportului public

Rețelele de transport urban aparțin unui plan interactiv, în care toate modurile de transport trebuie văzute împreună, formând sistemul de transport. Fiecare mod de transport trebuie să fie complementar celorlalte. Definirea și localizarea porțiunilor în care modurile de transport se întretaie este fundamental. În prezent, accentul se pune pe necesitatea de a controla traficul auto […]

Transport public/

Politici europene pentru promovarea mobilității durabile

Politica europeană în domeniul mobilității este orientată în direcția dezvoltării transporturilor ca sector competitiv, cu două deziderate majore de îndeplinit: un nivel mai mare al mobilității și reducerea emisiilor poluante. Documentul care orientează politica Uniunii Europene în transporturi, Cartea albă a Transporturilor 2011, est orientat către realizarea unui sistem competitiv de transporturi care să crească nivelul de mobilitate, să elimine obstacolele […]

Transport public/

Reorganizarea rutelor de transport

În ceea ce privește organizarea serviciului de transport public, documentul propune o reorganizare a rutelor de transport pe un criteriu ierarhic, în jurul unor magistrale de transport, alimentate de rutele de transport public urbans ecundare și de rutele de transport public metropolitan. Pentru creșterea atractivității și eficienței sistemului de transport public se propune adoptarea principiului de transport de tip […]

Continut

  • Principii de organizare a transportului public
  • Relația dintre planificarea urbană și mobilitatea durabilă
  • Politici europene pentru promovarea mobilității durabile
  • Reorganizarea rutelor de transport
  • Scopul și obiectivele studiului
  • Sisteme de transport urban (forme)
  • Vehicule și infrastructuri
  • Rolul stațiilor de interschimb
  • Integrarea tarifară
  • Profil urban și metropolitan
  • Propuneri de dezvoltare urbană
  • Optimizarea și creșterea atractivității serviciului de transport public
  • Magistrala M1
  • Magistrala M2
  • Magistrala M3
  • Magistrala M4
  • Magistrala M5
  • Magistrala M6
  • Magistrala M7

Articole

  • Principii de organizare a transportului publicPrincipii de organizare a transportului public
    December 14, 2015
  • Relația dintre planificarea urbană și mobilitatea durabilăRelația dintre planificarea urbană și mobilitatea durabilă
    December 14, 2015
  • Politici europene pentru promovarea mobilității durabile
    December 14, 2015

Despre acest studiu

Copyright-ul acestui studiu este deținut de către Alstom Transport S.A. și ETL Business Plus S.R.L. Persoanele care doresc să utilizeze conținutul acestui studiu (în întreg sau în parte) pentru orice alt scop decât cel personal sunt rugate să trimită o solicitare scrisă către ETL Business Plus S.R.L., Str. Virgiliu Nr. 30, Sector 1, București sau în formă electronică la office@etlbiz.com. Realizatorii studiului țin să mulțumească repezentanților Primăriei Muncipiului Tîrgu Mureș pentru solicitudinea cu care au sprijinit procesul de documentare în vederea redactării prezentului material.
© Tirgu Mures - Mobilitate 21 2025
Powered by WordPress • Themify WordPress Themes